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texture confusion with .3db .mat...

Here you can discuss building custom ships, texturing and 3D modeling in Freelancer

Post Fri Dec 03, 2004 2:23 am

texture confusion with .3db .mat...

hello.

first: excuse my terrible english. i am a german and use translation tools.

i have a problem. keyword: textures add.
there are as well known most diverse "utf" files. i hangs momentarily on the ".mat" and ".3db" files firmly.
plain language: i want few from the small designs, which in sysmap for the planets, station etc. to appear, add.
these are as well known in "spaceobjekt.mat" as textures.the "shapes" calls files from "solararch.ini", however always refers to the 3db.

for example "shape_name = NNM_SM_MEDIUM_FOREST_MOON".

if i understand that correctly, are the two files actually only a divided ".CMP", or? further I think, into the ".3db" the coordinates for the respective texture from ".mat" are registered. correctly??

problem: first of all white i not, whether I am to increase theexisting texture, so which I mean textures with add there or whether i a new ".mat 3db" file provides.
the other problem is, which I do not know, how I am to work on or provide the files.
a "cmp" file can be imported or provided into "milkshape". with these does not go however.

i would be grateful, if to the problem someone knows more.

olli

Post Fri Dec 03, 2004 3:11 am

I'll attempt to answer your questions.

Übersetzung Babelfish folgt diesem Text. Entschuldigen Sie bitte mein schlechtes Deutsches

1. Objects in the game engine can store texture information in several ways:

A. Textures may be stored in TXM files. This is the simplest format, and is used by the game engine for graphics such as Icons.

B. Textures may be stored in 3DB files. This is a complex format, used by the game engine to store objects with multiple texturemaps. The game engine can "call" these texturemaps in various circumstances- some of these objects are not well understood at this time.

C. Textures may be stored in MAT files. This is used mainly for Ships, Space Stations, and other large objects that make use of multi-texturing or tiled mipmaps. This is a very efficient format that stores lots of textures in one location for usage on multiple objects.

If I understand you correctly, you're asking if 3DB files are referring to MAT files to get texture data or texture coordinates. Yes, sometimes it was done this way. More often, 3DB files contain all of the texturemaps that are used on the object within the 3DB file. Use UTF Edit to open the file and export the textures for editing as required.


1. Gegenstände in der Spielmaschine können Beschaffenheitsinformationen in einigen Weisen speichern:

A. Beschaffenheiten können in den TXM-Akten gespeichert werden. Dieses ist das einfachste Format und wird durch die Spielmaschine für Graphiken wie Ikonen verwendet.

B. Beschaffenheiten können in den Akten 3DB gespeichert werden. Dieses ist ein kompliziertes Format, verwendet durch die Spielmaschine, um Gegenstände mit mehrfachen texturemaps zu speichern. Die Spielmaschinendose "Anruf" diese texturemaps unter verschiedenen Umständen einige dieser Gegenstände sind nicht verstanden diesmal wohles.

C. Beschaffenheiten können in den MAT-Akten gespeichert werden. Dieses wird hauptsächlich für Schiffe, Raumstationen und andere große Gegenstände verwendet, die multi-masernd oder mit Ziegeln gedeckte mipmaps gebrauchen. Dieses ist ein sehr leistungsfähiges Format, das Lose Beschaffenheiten in einer Position für Verbrauch auf mehrfachen Gegenständen speichert.

Wenn ich Sie richtig verstehe, fragen Sie, ob Akten 3DB auf MAT-Akten sich beziehen, um Beschaffenheitsdaten oder Beschaffenheitskoordinaten zu erhalten. Ja manchmal wurde es auf diese Weise getan. Häufig, enthalten Akten 3DB alle texturemaps, die auf dem Gegenstand innerhalb der Akte 3DB benutzt werden. Gebrauch UTF redigiert, um die Akte zu öffnen und die Beschaffenheiten für das Redigieren zu exportieren, wie angefordert.

Post Fri Dec 03, 2004 5:01 am

Lol. Schiffe und Basen bestehen aus CMP (eigentliches Objekt inklusive Hardpoints und LODs) und MAT (Texturdatenbank, wird über die shiparch.ini oder solararch.ini miteinander verknüpft).

3DBs sind z.T. für kleinere Dinge(z.w. glaub ich die kleinen lootbaren Asteroiden oder Acessoires für Personen), definitiv auf jeden Fall für Icons von Schiffen, Waren, Ausrüstung.

3DBs beinhalten normalerweise das ganze Objekt UND die Texturen. Womöglich wurde dieses Dateiformat erst entwickelt und eingesetzt, als Schiffe etc. bereits fertig in der CMP/MAT Kombination waren, und so hat man es halt nur für derartige Details verwendet, die sicherlich erst später in der Entwicklung hinzukamen...

Als Modder beschäftigt man sich meist nur mit CMP und MAT, und beide können von den jeweiligen Plugins für Milkshape generiert werden, und beide können mit UTF_edit nachbearbeitet werden, sowie die CMPS auch mit FLModelTool. 3DBS braucht man eigentlich nur für selbstgemachte Icons (z.b. das Prometheus-Icon in gleichnamigem Mod ).

HInzu kommen noch SUR-files, die reine Hitboxen darstellen für Schiffe und Basen, und derzeit erst nur beschränkt erstellt oder verändert werden können.

Post Fri Dec 03, 2004 6:26 am

ok.

thanks for the info of a, b and c.
that I already imagined. approximately..

to the last point:
no. understood only partially correctly.

I used utf the editor already, he do not help me however not. I want to change not the existing pictures, but add new.

in spaceobjekts.mat are 2 .tga files. the spritesheet5.tga and edge_exterior copy.tga and only first interests me:



there are the 4 admitted planet symbols, the stations etc.. now only the planets interest me. I would like to create now a few new models and use in the game.
the 4 designs are simply too few.

a new mat file to provide, is not a problem. with the 3db against it have I no notion. I need for it the whole position indications of the individual diagrams in new mat file.
hmm...
if one compares the VMeshPart and VMeshWire data in the "int array" mode, not very many worth are different. I do not have an idea as I to my goal to come can...

i can read better english than write. if you write thus in very simple english, there ok is for me. thanks
olli

edit:
@Mephistopheles. auch danke, das komplettiert mein bild jetz noch mehr. bringt mich aber auch nicht weiter. leider.
ich denke vielmehr das diese datei-variante existiert, weil die texturen welche in der datei liegen grundsätzlich die grösse verändern können. ->navmap: durch zoom oder die solararch.ini über den radius.

Edited by - mad-eddy on 12/5/2004 11:06:03 PM

Post Sat Dec 04, 2004 8:24 am

Hi mad-eddy!

Bist du zufälligerweise auch im IMG-Modding Forum unterwegs?? Ich bin zwar noch nicht lange da, weil ich ne englische Version von Freelancer besitze (Ich konnte nicht auf den deutschen release warten , aber so 3-4 posts von mir gibts da auch. Ich heiße natürlich Black Eagle

Ich muss leider sagen, dass ich zwar einiges vom ini modding verstehe, aber dafür kaum was vom modeling und texturing.

Allerdings glaube ich auch, dass die 3dbs für Objekte da sind, die sich vergrößern lassen (In der Navmap durch zoom). Meiner Meinung nach müssten irgendwo in den 3dbs die Verbindungen zur spaceobjects.mat stehen.

Zumindest kann ich deine Fragen ja mal übersetzen (mein Englisch ist ganz in Ordnung), sodass dir die Meister Modder hier weiterhelfen können


TO ALL:

I'm just translating mad-eddys questions, as I'm also only a ini modder and not good at modeling and texturing:

Mad-eddy wants to make additional Navmap symbols, specially for planets (The small icons that you see on the Navmap, which will also grow, if you zoom in)!
The textures for these symbols are stored in Data/Interface/Neuronet/Navmap/Newnavmap/Spaceobjects/spaceobjects.mat
But in solararch.ini the shape_names refer to 3db files in the same directory and not to the mat file.
So, he has two questions:

1. How can he add new symbols (he can make a tga or a dds file) to the game? Does he need to import his symbols into the spaceobjects.mat and how does he link the new symbols to the object in solararch.ini (Somehow with the 3dbs, I think??)
And which tools does he need for editing this (UTF-editor only?)

2. Is it possible to make totally new 3dbs and mats, or does he have to import into the existing spaceobjects.mat?

I hope you can help mad-eddy! Many thanks

Post Sat Dec 04, 2004 12:37 pm

Lol, assumptions about 3dbs.

CMP and MAT files also contain some sort of "zoom" information, it is called LOD, level of details. The furhter something is away, the lower the detail required, so it will show a less detailed versin of the mesh and/or texture. The 3DBs are mostly used by modders for custom icons. With the great tutorial provided here, I was able to make my custom Prometheus icon, for example, and it worked on the very first try with the advanced method.

I am not sure about spaceobjects.mat, as I haven't messed with that yet, so I do not know whether he can just add a new file for navmap symbols. I haven't messed with that stuff so far.

Auch CMP und MAT Dateien beinhalten eine Art "Zoom" Informationen, sogenanntes LOD, level of detail (Detailstufe). In der 3D-Welt is zoomen ja gleichbedeutend mit weiter weg odfer näher ran gehen. Es gibt ein erstklassiges Tutorial darüber wie man neue Icons für Waren, Schiffe etc. macht.

Wie das mit spaceobjects.mat etc ist weiß ich nicht. Keine Ahnung ob man da neue Dateien hinzufügen kann. Eventuell kann man neue Knoten in UTF reinschreiben und da die Dateien importieren, die alten zu ersetzen ist kein Problem, fraglich ist, ob man einfach eine neue Datei hinzufügen kann, zumal wie gezeigt eine Bilddatei nicht nur ein einziges Symbol enthält.

Post Sun Dec 05, 2004 11:04 pm

hello.

@blackeagle: IMG: ja. war ich.
das du meinen denglisch-mist mal etwas besser übersetzt hast, find ich super. DANKE! vielleicht kannst ja mal dat text nachher auch mal ...?? please

@mephisto: ja das mit dem zoom is mir auch noch eingefallen. hast recht. das icon tut nützt mir nix. leider. da werden einige punkte zu den meshs übergangen und das teil is etwas zuviel englisch für mein hirn.

@ALL

mir ist noch bisschen was aufgefallen:
zum einen gibt es noch andere navmap icons in .3db files, in denen die texturen mit drin sind. das bedeutet, denke ich, das ich nicht zwingend den umweg über eine .mat machen muss.
zum zweiten ist mir noch was aufgefallen. es gibt in diesen nav .3db`s, im gegensatz zu den sämtlich anderen in FL, keine "Mesh Library". siehe hier:



ich hab das mal zusammengestellt und die einträge rot markiert die sich in den icon files immer ändern. die anderen sind immer dieselben. vielleicht kann mir die meshs jermand genauer erklären und mir beibringen wie ich die einzusetztenden werte berechne.
nun hoffe ich, das dazu jemand weiterhelfen kann. :roll:
gruss


Edited by - mad-eddy on 12/7/2004 8:16:24 AM

Post Tue Dec 07, 2004 11:51 am

Just to translate mad eddies new questions

He says that there are other navmap icons in 3db files, which have also the textures in the 3db. So, he thinks that it should be possible to create new navmap icons only with a 3db file, so that mat files are not needed. Is this right???
A second thing is the following: He realised that in these 3dbs with the navmap icons is no mesh library, which is in all the other 3dbs of the game. Is this right, and what does it mean? How do these mesh entries (see the picture) work and how can he calculate the entries for his own 3db with a new navmap icon?

Please help him with this!

Again, the main question is how to create new navmap icons and how to add them to the game, so that they can used on a base or a planet.

Post Tue Dec 07, 2004 2:42 pm

A 3db file always does not require a mat file, as 3dbs contain the texture and mesh info together. CMP requires MAT, but 3DB is always a stand-alone.

Post Tue Dec 07, 2004 10:41 pm

@blackeagle: danke!

@mephistopeles:

NO! that is incorrect. look into this file:
>path<\FL\DATA\INTERFACE\NEURONET\NAVMAP\NEWNAVMAP\SPACEOBJECTS

nnm_lg_depot.3db-------------------------1kb
nnm_sm_depot.3db------------------------1kb
nnm_sm_medium_forrest_moon.3db----1kb
nnm_sm_medium_rocky_moon.3db------1kb
nnm_sm_small_desert_moon.3db--------1kb
nnm_sm_small_ice_moon.3db------------1kb
these files refer all to:
spaceobjects.mat-----------------------687kb

in these is the following:



excuse. so is it however.
mad-eddy

Edited by - mad-eddy on 12/7/2004 10:42:13 PM

Edited by - mad-eddy on 12/7/2004 10:44:53 PM

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